maandag 28 augustus 2017

Oud en de liefde



Oud en de liefde








En dan worden we ouder en wat een geluk als je met z'n tweeën oud wordt . We willen het heel graag beloven aan elkaar, natuurlijk blijf ik bij je,  maar we hebben er geen invloed op, het leven overkomt ons en vroeg of laat blijft er een achter. Dat is verschrikkelijk en je kunt je er niet op voorbereiden.
Ik heb twee keer afscheid moeten nemen, de eerste keer was ik 37 en bleef ik achter met onze drie kinderen. De tweede keer een stuk ouder en bleef ik alleen achter en dat is nog niet zo lang geleden.


Hoe moeilijk is dat, afscheid nemen en alleen verder gaan?  Ontzettend moeilijk natuurlijk, maar toch, met de tijd wordt het gemakkelijker en huil je niet meer elke avond in je bed. Je huilt niet meer bij elke gelegenheid die herinneringen oproept en op het laatst zijn je tranen opgedroogd. De dood is radicaal en het verdriet enorm maar het is toch iets anders dan scheiden. Vooral toen ik jong was en weduwe werd, troostte ik mezelf met de gedachte dat ik mijn man door de dood had verloren en niet door een scheiding. De bitterheid en narigheid die ik zag bij mensen die gingen scheiden, het was te erg en het ging vooral om de bitterheid. Ik dacht, hoe kun je dat je kinderen aandoen, dat verdriet.  Maar natuurlijk dacht ik later, dan hadden in ieder geval de kinderen hem nog kunnen zien als ik was gescheiden. Dat was zoveel waard geweest als de kinderen hun vader nog hadden kunnen meemaken.


Ik bleef achter met drie jonge kinderen maar het verdriet was niet lelijk of hatelijk. Ik geloofde niet zo in scheidingen en nog steeds niet maar heb niet meer die uitgesproken mening die ik toen had. Die was meer om mezelf te troosten en ik geloof zeker dat soms een scheiding niet is te voorkomen.


Maar het gemis is groot.




Natuurlijk mis je dit

Of dit
En dit

En vragen we ons af, wordt het ooit nog zo? Ontmoeten we ooit nog iemand waar ons hart sneller van gaat kloppen?





Wie zal het zeggen? Mijn vriendin van 86, is sinds een paar maanden verliefd. Het overkwam haar niet pats, boem, het ontstond langzaam, ook bij hem. Maar ze zijn nu zo verliefd, het is een feest om ze allebei zo gelukkig te zien.

En soms is het ook zo dat je alleen wil blijven met je herinneringen, sommige mensen voelen zich daar heel gelukkig bij. Ik heb minstens twee vriendinnen die absoluut geen relatie meer willen hebben, er is geen plaats meer voor.
Mijn kinderen en kleinkinderen zijn een bron van liefde, mijn vriendinnen, ik hou van ze. Mijn hond, ik houd vreselijk veel van hem maar wie weet, klopt de liefde nog een keer aan mijn deur in de vorm van een man.

Hoe kom je nu door zo'n periode van verlies heen? Gun jezelf de tijd, niet voor niets wordt gezegd, de tijd heelt alle wonden. De tijd doet echt een hoop, gun jezelf die tijd ook. Let ook op het verdriet van de je kinderen, kleinkinderen. Ook zij hebben verdriet en probeer erover te praten, Heb ik, achteraf gezien, veel te weinig gedaan omdat ik het zo druk had met mijn eigen verdriet.

Blijf je sociale dingen doen,anders word je misschien eenzaam. En leef niet in het verleden, niets mis met herinneringen maar ik train mezelf om in het NU te blijven, het verleden is niet te veranderen, hoe graag je dat zou willen. En dan merk je opeens, dat je weer plezier krijgt in je leven. Het verleden is voorbij, je kunt herinneringen koesteren, daar zijn ze voor. 
Met  boos zijn krijg je het verleden niet terug, never nooit.

Wat je ook NIET moet doen is klagen. Heb je er wel eens over nagedacht dat jij iets hebt wat anderen ook graag hadden willen hebben? 
Wat dat is? Oud zijn. Heel veel mensen hadden ooit oud willen zijn, heel veel mensen hebben het niet gehaald. Ze hadden graag hun kinderen, kleinkinderen, vrienden, willen blijven zien, het is niet gelukt. Toen ik me dit realiseerde was dat een eyeopener. Als je het zo bekijkt....

 Natuurlijk kun iemand heel erg missen maar dat is iets anders dan klagen. Word je nog ergens blij van? Je kinderen, je goede buren, je vrienden? Van het mooie weer zoals vandaag?
Je bent een kanjer, geloof me en daarom weer dit fantastische lied, in een andere uitvoering.





FORMIDABLE dat ben jij!















1 opmerking:

  1. Marion weer mooi geschreven!! ik herken heel veel hiervan.maar wat moet je doen als je wat meer gevoelens krijgt bij en een beetje verliefd ? moet je dat wegstoppen of niet ik ben 73 .of moet ik meer aan andere dingen doen zoals veel fietsen en meer sporten.

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je reageren? Dat kan hier

Oma in de box

Oma in de box Ouderen worden graag in de reclame gebruikt. Wij als ouderen zijn kennelijk goud waard, er is altijd wel een rec...