zondag 10 september 2017

is het nu al herfst?


Is het nu al herfst?



Vandaag , zondag 10 september, weet ik het zeker, de herfst is er al. Gelukkig schijnt, na een hele dag regen, het zonnetje, maar het is gewoon fris. En er gebeurt weer zoveel in de wereld, orkanen die huishouden, natuurgeweld dat niet te stoppen is, dat ik denk, mens, waar klaag je over. Ik heb inderdaad eigenlijk niets te klagen. Mijn huis staat er nog, ik heb van alles te eten.Ik heb zo te doen met de mensen die alles kwijt zijn. 

Ik mag wel een beetje klagen, over het feit dat ik artrose heb, dat zei de dokter van de week, artrose in beide handpalmen en die doen vandaag pijn. Ik denk dat ik overal artrose heb, want ik heb overal wel eens pijn. Wat is artrose eigenlijk en waarom doet het pijn?  

Kwaliteit van het kraakbeen wordt minder
Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening aan het bewegingsapparaat. Het kraakbeen gaat in kwaliteit achteruit; het wordt dunner en zachter. Dit leidt tot vervorming van het bot direct onder het kraakbeen. Er vormen zich aan de rand van het gewricht zichtbare en voelbare knobbels, osteofyten genoemd. Deze knobbels beperken de beweeglijkheid van het gewricht. Ook kunnen zenuwen bekneld raken, dat pijn, gevoelsstoornissen en krachtverlies veroorzaakt. 

En: Artrose is geen verouderingsproces, maar een slijtage proces. Hmmm,  wat is het verschil?

In de volksmond wordt artrose vaak in één adem genoemd met veroudering en slijtage, alsof mensen die artrose hebben oud en versleten zijn. Dat is niet juist. Ook wekt een woord als slijtage de indruk dat er niets aan te doen is, maar dat is niet het geval. Genezen lukt niet, maar er is wel degelijk iets aan te doen.
Hoe dan ook, vandaag heb ik last van mijn handen. Hier geef ik nog een keer de site Bewegen zonder pijn door, ik denk de beste informatie site op dit moment over pijnlijke gewrichten. Ik ga maar eens de groenlipmossel met curcumine proberen, schijnt zeer pijnstillend te werken. Heb jezelf ook nog een goede tip tegen pijn door artrose? 
Als je op de voorpagina van deze blog terechtkomt, kun je op dit artikel klikken en zie je een venster en daarin kun je iets schrijven. 
Heb je een tip, ik hoor het graag.

Leven met Reuma & ArtroseBehandelingen en nieuwe inzichten
 Dan nu een leuke video die een beetje blij  blij maakt, hoewel ik weet dat ze ingestudeerd is, dan kan niet anders natuurlijk maar  het plezier spat er vanaf. 

Een flashmob in het station van Antwerpen.
Gisteren kwamen wij vriendinnen weer bij elkaar, alle vier en we hebben weer heerlijk gepraat en gelachen en soms zijn we serieus. We waren er alle vier, niemand had het vergeten. Ik had mijn oude hond maar mee genomen.



En wat hadden we weer een moeite met namen, dat gaat dan zo, ik ben vorige week naar, o hoe heet het ook alweer, ik kan er niet opkomen...., ik kom er zo wel op, laten we maar eerst over iets anders hebben. Maar dat helpt niet want de volgende kan ook weer niet ergens op komen. Wel hebben we gemerkt dat als je het even los laat, de namen vanzelf weer komen. Met elkaar lachen we erom en zijn zo blij dat we het alle vier hebben,  maar soms is het best lastig als je in gesprek bent met iemand en je hebt weer moeite met een naam. Meestal gebruik ik mijn uitwijk strategie, ik ga het over de situatie hebben waar ik die persoon ontmoet heb en dat wil soms helpen.Waar we het dan over hebben?  Over het weer, het leek wel herfst, het onweerde en regende keihard.
We vroegen ons af wat literatuur was, dat had met de boekenclub te maken. We zijn er niet echt uitgekomen. Over onze tanden en over een gebit, ja ja. Over ons haar, werd het nu veel dunner of niet? De aanschaf van een andere auto, een rib uit je lijf




Ja, ik was er ook bij, een heerlijke middag dus .                                     

Dit alles onder het genot van koffie met iets lekkers, een glaasje wijn en een stokbroodje met lekkere kaas en filet americain. Het was weer ontzettend lekker en gezellig. Een serieuze noot ging over het feit dat we, als senioren, moeten oppassen dat we niet opgelicht worden. We blijken toch echt wel een doelgroep te zijn.Het was al laat en met een goed gevoel reden we weer naar huis, heel voldaan en moe, dat wel.













llig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Dat kan hier

Oma in de box

Oma in de box Ouderen worden graag in de reclame gebruikt. Wij als ouderen zijn kennelijk goud waard, er is altijd wel een rec...