donderdag 1 juni 2017

Over ouder worden...



Over ouder worden...






Wat is leeftijd? Deze dame is 97 en danst nog gezellig in een straat in Italië. Fantastisch natuurlijk.
Hoe voelt het om oud te zijn? Dat is een andere vraag dan, hoe is het om oud te zijn.
Je voelt dus dat je lichaam niet meer zo gemakkelijk doet wat jij wilt. En dat wil je natuurlijk niet.Dus dapper doe je net alsof je geen pijn hebt als je bijvoorbeeld moet bukken als je iets van de grond wilt oprapen.

Langzaam zak je door je knieën totdat je wat je hebt laten vallen kunt oprapen. Thuis is dat niet zo'n probleem maar ergens anders moet je goed je hoofd erbij houden en geen rare capriolen uithalen dus niet bijvoorbeeld tot op de grond door je knieën zakken.
Dat deed ik gisteren dus wel, ik moest iets pakken wat achterin het gootsteenkastje lag en ik zak door mijn knieën tot ik op mijn hurken zat en pak de borstel die ik wil hebben. En toen moest ik weer overeind.

Helemaal vergeten dat mijn knieën dat niet leuk vinden en als ik geen keukenkastje had gehad waar ik mij aan op kon hijsen was ik zijwaarts op de grond gaan zitten en zie dan maar eens overeind te komen. Als je dat overkomt bij Albert Heijn is dat toch echt lastig. Nee, gewoon bukken en een beetje door de knieën gaat prima maar niet op je hurken gaan zitten. Ik kies maar voor de optie vriendelijk vragen, werkt heel goed.
Maar, hoe ouder, hoe strammer, al zal dat niet voor iedereen gelden. Veel mensen krijgen last van artrose en artritis, waardoor bewegen moeilijker wordt.
Wat is het verschil eigenlijk tussen artrose en artritis? 

Wat is artrose precies?

Hoewel artrose meestal alleen geassocieerd wordt met gewrichtsslijtage en kraakbeenslijtage, is er bij dit ziektebeeld zeker ook sprake van een ontsteking, die een direct gevolg is van de ontstane schade [2]. De kraakbeenslijtage, en uiteindelijk het bot-op-bot contact door de afwezigheid van kraakbeen, leidt samen met de lokale ontsteking tot de kenmerkende pijnklachten.
In tegenstelling tot reumatoïde artritis, uit artrose zich bij veel mensen in slechts één gewricht, al kan dit zich wel uitbreiden naar meerdere gewrichten (wanneer dit meer dan 5 gewrichten betreft, heet het ‘polyartrose’). In veruit de meeste gevallen is het gewricht van de knie of de heup aangetast .
Wat is artritis?

Artritis

Artritis een ontsteking binnen in het gewricht. Artritis ontstaat door reumatische aandoeningen, infecties of door een verwonding. Vaak bedoelt men hetzelfde als men spreekt over ‘reumatoïde artritis’, en men heeft het over deze vorm als men het over reuma heeft. We gaan in onderstaande tekst dus uit van RA (reumatoïde artritis).

Deze ontstekingen in de gewrichten zijn over het algemeen erg pijnlijk. RA ontstaat door een fout in het afweersysteem en valt onder de auto-immuunziekten. Het begint doorgaans in de handen (vingers) en bij de tenen.

Door de ontstekingen veranderen de gewrichten en kunnen vergroeiingen ontstaan.

Onderstaande kenmerken zijn de belangrijkste klachten bij reumatoïde artritis:
ochtendstijfheid
vermoeidheid
griepverschijnselen
De diagnose reumatoide artritis wordt gesteld op een combinatie van criteria waarvan de ARA-criteria het meest gebruikt is.

1. ochtendstijfheid
2. artritis tegelijk optredend in 3 of meer gewrichtsgroepen.
3. artritis van ten minste 1 handgewricht.
4. symmetrische artritis.
5. onderhuidse reumaknobbels.
6. reumafactor aantoonbaar.
7. radiologische veranderingen.
Ik hoop dat het verschil een beetje duidelijk is, volgens mij heb ik allebei, al denk ik wat minder artritis en meer slijtage. Een heel goede site, waar je alles hierover kunt vinden 

Bewegenzonderpijn

Er staat ontzettend veel informatie op en prima tips.
Afbeeldingsresultaat voor gratis afbeelding cartoon oude mensen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Dat kan hier

Oma in de box

Oma in de box Ouderen worden graag in de reclame gebruikt. Wij als ouderen zijn kennelijk goud waard, er is altijd wel een rec...