zondag 4 juni 2017

Ja, ouder worden, hoe is dat?


Ja, ouder worden, hoe is dat?




Er is veel te vertellen over het ouder worden en ik was verbaasd en ook verrast dat veel mensen de blog hebben gelezen en het is waar, ouder worden is soms bepaald niet plezierig.
Er zijn dingen die je overkomen en die je niet in de hand hebt. Zo schreef Corinne mij. Ik mag het delen en zij schreef over haar vader en moeder, beiden in de zeventig, ze gaan regelmatig met de boot of de caravan op vakantie en genieten van het leven. Maar het leven van haar schoonvader en schoonmoeder, die van dezelfde leeftijd zijn is een ander verhaal, helaas heeft haar schoonmoeder Alzheimer en haar man Parkinson en daar is veel zorg mee gemoeid en hun leven is echt niet leuk meer en ook niet voor hun omgeving. Twee enorme tegenstellingen in het ouder worden en zijn. We hebben het echt niet voor het zeggen en kunnen alleen maar dankbaar zijn als we op een redelijk gezonde manier ouder worden en ook gezond blijven. Dank je wel Corinne voor je bericht en ik begrijp wat je zegt dat je zo niet oud wilt worden

 Ouder worden gaat geleidelijk, je hebt het zo niet in de gaten en het eerst merkte dat ik sneller moe werd. Ik kon nog wel eens doorhalen of teveel drinken en had daar nooit zoveel last van maar helaas was daar de dag dat het langer duurde voordat ik me weer goed voelde. Ik kreeg zwembandjes om mijn middel en probeerde van alles om het eraf te krijgen. Ik weet het natuurlijk aan de overgang en dat had er ook alles mee te maken. De zwembandjes zitten er nog... dat is mooi niet gelukt om ze weg te krijgen en alles begon eigenlijk een beetje te hangen, wat ik ook deed, dat bleef zo.

En was dat maar waar dat het zo bleef, het gaat gewoon meer hangen. Alleen het hangtempo wordt wat trager. Ik heb de energie dus niet meer die ik vroeger had, ik pas op met drinken want behalve dat ik het lekker vind, voel ik ook sneller de effecten en slaap niet goed op teveel drank. En ik herstel niet meer zo snel.
Ik ben enorm goed in zitten geworden. In wat? ja, in zitten. Wat ik heel duidelijk merk is dat ik niet zo snel op gang kom als ik gezeten heb. Mijn stijve spieren hebben tijd nodig en eigenlijk heb ik helemaal niet zo'n zin om iets te doen, dus ik blijf nog een tijdje zitten. Nou is de erkenning van het probleem al de halve oplossing iets meer discipline dus en ervan doordrongen zijn dat bewegen goed voor je is. Zoveel mogelijk bewegen.
Maar wat het ergste is, dat we er ook oud uit gaan zien, gelukkig gaat het geleidelijk, dat wel. Wallen onder je ogen, rimpels, het vel om je nek gaat hangen, kipfiletjes onder je armen, oude handen met aderen duidelijk zichtbaar erop, verouderde huid in je gezicht en eigenlijk overal. Ik zal vast wel iets vergeten zijn.
Tja, hoor ik je denken, dat moet je maar accepteren en dat hoort bij het ouder worden. Is helemaal waar en het zou ook wel raar zijn als je niet zou kunnen zien dat je ouder wordt. Stel je voor dat ik er nu uit zou zien als een dertiger, dat zou toch wel heel vreemd zijn. Er is dus niets aan te doen, of toch wel?
Er is zeker wat aan te doen, er is wat te doen aan stijfheid en de pijn die ik soms heb, mijn voornaamste probleem, al moet je goed zoeken wat werkt. Er is wat aan je huid te doen, je haar, je lovehandles misschien. Wonderen kun je niet verwachten. Maar het is wel leuk op onderzoek uit te gaan.
 En hier weer een video,misschien ken je hem al wel, hij is zo leuk. Opeens denk ik, hoe voelt het eigenlijk om ouder te worden? Daar schrijf ik de volgende keer over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Dat kan hier

Oma in de box

Oma in de box Ouderen worden graag in de reclame gebruikt. Wij als ouderen zijn kennelijk goud waard, er is altijd wel een rec...