dinsdag 1 augustus 2017

Eenzaam of alleen?




Eenzaam of alleen?





Het heel mooie lied van Ramses Shaffy. Ik was of ben een fan van hem en dit vind ik wel zijn mooiste lied en hoe lang geleden is het alweer.


Afgelopen Zondag ben ik naar Waalwijk geweest naar mijn oudste dochter en familie geweest, zo eens in de paar weken ga ik er naar toe.
De perfecte dag om erheen te rijden, Zwarte Zaterdag was geweest, dus geen files en caravans,  het weer leek eindelijk droog te blijven na een dramatische natte Zaterdag, dus keek ik zondagmorgen voorzichtig naar buiten. Het weer was prachtig


Zo was het Zondagmorgen, het zonnetje scheen, de paarden liepen te grazen en de vogeltjes kwetterden.. Ja, ik voel me gezegend, ik heb een geweldig uitzicht.


Dus op naar Waalwijk en inderdaad, met 1 uur en 15 minuten was ik daar en was er koffie en citroenvlaai, o, wat is dat toch lekker. Helaas mag ik niet teveel zoet, maar zoiets laat ik echt niet staan. Jongste kleindochter Anna was nog niet beneden, de andere, Maartje was aan het werk, ze werkt in haar vrije tijd in de HEMA.


Ik liep naar boven om Anna te verrassen en even te knuffelen, " Dag Oma, hoe vind je mijn kamer?"vroeg ze. Ik keek om me heen. " Prachtig, mooi zo met de kleuren roze en mintgroen."" Kijk Oma, wat er op de deur zit?" Op de deur van haar kast een grote poster van een witte tijger met felblauwe ogen." Mooi Anna, heel mooi, weet je wel hoe zeldzaam die tijger is? Ik denk dat er nog niet eens 100 op de hele wereld zijn . Echt heel mooi. Zullen we naar beneden gaan. ik zag taart!"


We zaten buiten en Kim en Adriaan vertelden  over hun vakantie van een week in Tirol en waar ze bergwandelingen hadden gemaakt.Ze waren heel enthousiast,de stilte, de prachtige natuur, de koeien op de bergweide die met elke stap klingelden. Wat heerlijk dat ze het zo fijn hadden gehad, want Kim ziet  heel weinig, maar 10 procent met een oog en Adriaan is helemaal blind, dat lijkt mij dus een enorme uitdaging om in de bergen wandelen. Ze gaan niet zomaar hoor, ze hebben een heel goede conditie omdat ze heel veel goalbal spelen, zelfs op landelijk niveau. Het is een balsport, heel intensief en alleen voor blinden. Er wordt heel veel getraind en Kim  moet dan wel een soort bril op zodat ze helemaal niets ziet.


Vooral Adriaan heeft genoten van het klimmen en van de stilte, er was iemand bij hem die hem begeleidde, allebei hielden ze een stok vast en zo deed hij de moeilijkste wandelingen. Kim had het een beetje moeilijker, ze had vooral veel last van de warmte. 


Adriaan vertelde hoe de groep aanvankelijk de kat uit de boom keek maar steeds meer in hun geïnteresseerd raakte."Zulke vriendelijke mensen", zei hij, "we hebben het zo naar ons zin gehad." Ik luisterde naar het enthousiaste verhaal en voelde me zo trots. Ze doen het toch maar en klagen doen ze niet.
Nadat we bij de Hema waren geweest en Maartje hadden verrast en nog gezellig hadden gepraat, ging ik weer naar huis.


Ja en dan kom je thuis,dan ben je alleen,  daar is niemand die op je zit te wachten en tegen wie je even je verhaal kwijt kunt. En dat blijft zo denk ik. Inmiddels ben ik al vijf jaar alleen en nee, het went niet maar de pijn is wel bijna weg. Mijn grote hond komt kwispelend naar me toe en de kat miauwt, het maakt veel goed. Ik ben wel alleen maar niet eenzaam en dat is niet helemaal waar, soms ben ik dat wel.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Dat kan hier

Oma in de box

Oma in de box Ouderen worden graag in de reclame gebruikt. Wij als ouderen zijn kennelijk goud waard, er is altijd wel een rec...